Adverteren met AdWords in het displaynetwerk

Huh, displaynetwerk?

Even een korte samenvatting voor hen die nog niet zo veel ervaring hebben met het adverteren via Google AdWords. Het meest bekend zijn de AdWords advertenties naast en ook boven de zoekresultaten in Google. Op deze manier adverteer je in Google's zoeknetwerk.

Je kan echter ook adverteren in het display netwerk. Je advertentie wordt dan vertoond op websites die advertentieruimte aanbieden (zoals nu.nl of de Telegraaf) als de inhoud van de website enigszins overeen komt met de gebruikte trefwoorden.

Waarom zou je adverteren in het displaynetwerk?

Het grootste voordeel van het displaynetwerk is dat je een veel groter publiek bereikt dan via het zoeknetwerk. Daar waar iemand specifiek op zoek moet zijn naar bijvoorbeeld een damesfiets om jouw advertentie van een Batavus moederfiets voorgeschoteld te krijgen in het zoeknetwerk, wordt jouw advertentie in het displaynetwerk vertoond op iedere willekeurige website over fietsen, moeders of kinderen (en wellicht nog een paar meer).

Een advertentie in het displaynetwerk moet je dan ook zien als een advertentie in een relevant tijdschrift. Je bereikt je doelgroep, maar niet noodzakelijk op het moment dat ze iets van je zouden willen afnemen.

Succesvol adverteren in het displaynetwerk

De succescriteria van een advertentie campagne op het displaynetwerk zijn anders dan die voor het zoeknetwerk. Je richt je namelijk op twee verschillende fases van het aankoopproces.

Op het moment dat je gaat adverteren op het displaynetwerk, richt je je automatisch op naamsbekendheid en het informeren van je bezoekers. Je moet er over het algemeen dus niet vanuit gaan dat de bezoekers die je op deze manier aantrekt direct iets van je zullen afnemen. Als je dat wel wil, moet je er voor zorgen dat ze geprikkeld worden nu iets te kopen. Dat kan bijvoorbeeld door iets alleen vandaag met sterke korting aan te bieden.

Dit betekent dan natuurlijk ook dat je moet nadenken over de bijbehorende kosten. Kies je voor een lagere (dan in het zoeknetwerk) kosten-per-klik of ga je voor een model op basis van kosten-per-1000-vertoningen? Wat is het je waard dat iemand je nu kent en wellicht in de toekomst iets bij je afneemt?

Hoe pak je het aan

Er zijn verschillende zaken die je goed in de gaten moet houden om niet onnodig veel geld uit te geven:

  • Bekijk regelmatig (minimaal 1 keer per maand) op welke sites je advertenties getoond zijn en verwijder die sites die niet bij jou passen.
  • Maak gebruik van de doelgroep- en onderwerpsegmentatie mogelijkheden binnen AdWords om ongewenste vertoningen uit te sluiten.
  • Gebruik niet zomaar je zoeknetwerkbod voor het displaynetwerk, maar kijk wat het je oplevert en pas daar je bod op aan.
  • Verwijder alle sites die erg veel klikken en maar weinig vertoningen hebben. Deze sites maken waarschijnlijk gebruik van louche dienstverleners om op de advertenties op hun site te klikken. Niet alleen Google, maar ook de website waarop jouw advertentie staat verdient namelijk aan jouw advertentie.
  • Pas de inhoud van je advertenties aan op de fase van het aankoopproces waar je op mikt.
  • Maak aparte campagnes voor het zoeknetwerk en het displaynetwerk.

Als je deze zaken meeneemt bij het opzetten van jouw displaynetwerk campagne, gaat het zeker lukken en zal je zien dat je naamsbekendheid snel groter wordt.

© 2011 Rob Rutten / R2 Marketing Internet Marketing & Digital Media, alle rechten voorbehouden.